Vizualna komunikacija dobiva sve više na značaju u današnje vrijeme, koje biva prezasićeno informacijama i vizualnim podražajima. Za svaki brend je veoma važno da njegova poruka i identitet budu trenutno prepoznati u mnoštvu reklamnih i PR aktivnosti kojima su potencijalni potrošači i klijenti izloženi. Boje igraju važnu ulogu u raspoznavanju brenda i njegovom izdvajanju od konkurencije. Zato se marketing i brend menadžeri trude da njihove korporativne komunikacije budu "obojane" na prepoznatljiv i jedinstven način, a tada na scenu stupaju sistemi boja, među kojima su najznačajniji: CMYK, Pantone i RGB. RGB sustav miješanja boja se koristi u elektroničkim medijima poput televizije, interneta, dok je CMYK sustav ili Pantone® sustav boja prisutan u tisku gdje se bojilo nanosi na neku podlogu. Dobro je znati o čemu se tu radi kako bi se mogle odrediti pravilne boje vašeg korporativnog loga ili proizvoda za oba sustava kako bi uvijek bile približno jednake. CMYK miješanje bojaPrimjenjuje se na sve što ima veze s tiskom na neku podlogu (papir, tkanina, plastika, metal itd.) pomoću bojila koja sadrže pigmente. Znači, na bijelu podlogu se nanose cijan, magenta i žuta boja koje od bijele oduzimaju dio vrijednosti sve dok se miješanjem svih triju boja ne dobije crno. Iako se kombinacijom prve tri boje teoretski dobije crna boja, u tiskarstvu se crna koristi kao zasebna (četvrta) boja, a u svrhu bolje reprodukcije tamnih boja. Skraćenica je oznaka boja u engleskom jeziku: Cyan (cijan, tirkizna), Magenta (magenta, purpurna), Yellow, (žuta) i Key (crna). Vrijednost svake boje u CMYK sustavu opisuje se postocima u vrijednosti od 0 do 100%, koje se još nazivaju i raster-tonske vrijednosti, zbog čega je ova tehnika tiska dobila naziv višetonska. Tako se crvena dobiva miješanjem 100% magente i 100% žute i dobiti ćemo žarko crvenu boju (tzv. Ferrari crvenu), dok se, primjerice, zelena dobiva miješanjem 100% cijana i 100% žute. Želimo li dobiti tamniju zelenu možemo još dodati npr. 20% crne. Ovakva vrsta višebojnog tiska pomoću četiri boje omogućuje da ostvarimo kvalitetnu kolor reprodukciju fotografija, ilustracija i tekstova u velikom rasponu boja. Koristi se za tisak brošura, knjiga, kataloga, letaka, časopisa ili novina. Spot ili Pantone® bojePantone ili spot boje nastale su zbog potrebe brendova da imaju jedinstven i prepoznatljiv identitet, koji se ogleda i kroz autentičan colorni kod, odnosno zaštitne boje brenda. Važna karakteristika Pantone boje je da se ona zamiješa prije procesa tiska i kao takva aplicira na površinu. Za razliku od tiska uz upotrebu CMYK boja, gdje se kroz dva, tri ili četiri nanosa postiže planirani efekt, ovdje se jednim prolazom dobiva otisak željene boje. Pantone je u stvari katalog boja koji je postao popularan u cijelom svijetu pojavom računala. Pantone Matching System (PMS) je licencirani sistem podudaranja boja koji omogućava standardizaciju boja koje se koriste u tisku na osnovu jedinstvene šifre. Pantone šifre boja su troznamenkaste ili četveroznamenkaste, ali mogu imati i opisni dio, npr: Bright Red C, Neutral Black C, Red 0331 U. Oznake C i U na kraju naziva označavaju skraćenice za coated i uncoated, odnosno vrstu papiru na koji se nanosi boja - da li će biti sjajni (coated) ili mat (uncoated). Pomoću spot boja ne možete otisnuti kolor časopis, magazin ili letak, ali se zato vrlo često koristi za korporativne boje pri izradi vizitki, memoranduma, kuverti i drugih dokumenata. Također, se određena Pantone boja može koristiti kao dodatna boja u kombinaciji s CMYK tiskom kada se želi postići točno određeni ton koji nije moguće ostvariti CMYK reprodukcijom. To je vrlo česti slučaj kod tiska ambalaže za premium proizvode. RGB miješanje boja RGB (red, green, blue) ili aditivno miješanje boja se temelji na crvenoj, plavoj i zelenoj zraci svjetlosti koje svojim različitim preklapanjima stvaraju određeni raspon ili spektar boja. Npr., miješanjem crvene i zelene svjetlosti dobiva se žuta svjetlost ili miješanjem plave i crvene dobiva se purpurna svjetlost. Miješanjem svih triju snopova svjetlosti, na crnoj podlozi, dobiva se totalna aditivna sinteza ili bijela svjetlost. Ovaj princip miješanja boja se koristi kod televizora, monitora, fotoaparata, skenera, odnosno svugdje gdje se za bojenje koristi svjetlost. Svaka od triju boja u RGB sustavu se definira vrijednostima od 0 do 255. Gdje brojka 255 predstavlja najveći intenzitet. Kada su vrijednosti za RGB=0/0/0, dobiva se crno, a vrijednosti 255/255/255 predstavljaju bijelo. I za kraj zapamtite, kada nam šaljete materijale za print obavezno neka budu u CMYK i/ili Pantone skali boja!
0 Comments
Leave a Reply. |
|